• lis : 24 : 2016 - Jak przechowywać produkty w lodówce?
  • kwi : 19 : 2015 - Dla kogo mikro-wieża?
  • kwi : 17 : 2015 - Telewizor – czy jest dziś potrzebny?
  • lut : 19 : 2015 - Jakie wyposażenie kuchni pomoże Ci być zdrowym (i schudnąć)?
  • gru : 17 : 2014 - Nagrody Darwina, a sprzęt domowy

Zdrowe tłuszcze, umiejętne gotowanie czy właściwe dozowanie węglowodanów to tylko kilka z najważniejszych zasad zdrowego odżywiania. Pamiętając o poniższych zasadach, ułożysz kompletną dietę, która pomoże ci nie tylko utrzymać dobrą formę, ale też samopoczucie.

Właściwa i dobrze zbilansowana dieta to najprostszy sposób, aby czuć się dobrze. Żadne suplementy, ani witaminowe bomby zawarte w pastylkach nie zastąpią tego, co sami możemy dostarczyć do organizmu za pośrednictwem zdrowych posiłków. Oto 5 kroków do zdrowiej diety.

Nie taki straszny tłuszcz

Jednym z najpopularniejszych mitów dotyczących diet i zdrowego odżywiania jest konieczność wykreślenia tłuszczu z jadłospisu. Jest to poważny błąd, który może nas wiele kosztować. Tłuszcze są bowiem bardzo ważnym składnikiem diety i pomagają np. w przyswajaniu niektórych witamin, stanowią ważny budulec błon komórkowych, a także są niezastąpionym źródłem energii niezbędnej do codziennego funkcjonowania. Dlatego eliminować tłuszcze z diety należy umiejętnie. Te, których powinno się unikać to tłuszcze nasycone oraz trans. Te pierwsze występują głównie w produktach odzwierzęcych. Z kolei te drugie to utwardzone tłuszcze roślinne. Ich duże ilości znajdują się w margarynie, czipsach, słodyczach oraz fast foodach.

Jakie tłuszcze wybrać w takim razie? Przede wszystkim jedno i wielonienasycone tłuszcze zwane PUFA. Ich bogatym źródłem będą orzechy ( w tym również zdrowe, naturalne masło orzechowe), siemię lniane, awokado, oliwki, sezam oraz ryby.

Zdrowe gotowanie

shutterstock_377851387

Przygotowanie posiłku wymaga najczęściej jego obróbki termicznej – smażenia, pieczenia czy gotowania. Ta ostatnia metoda jest najzdrowsza, jednak podczas gotowania warzywa i mięso tracą wiele cennych składników odżywczych i minerałów. Rozwiązaniem tego problemu jest znaczne przyspieszenie procesu gotowania lub przygotowanie dania na parze. W pierwszym przypadku taki rezultat pozwoli Ci osiągnąć szybkowar do gotowania. Urządzenie wytwarza bardzo wysokie ciśnienie przez co znacznie skraca czas gotowania, dzięki czemu jedzenie nie traci składników odżywczych. Z kolei w gotowanie w parowarze trwa dłużej, ale jest równie zdrowym rozwiązaniem. W taki sposób możesz przygotować warzywa, mięso, ryby, a nawet ryż oraz kasze.

Nie zapominaj o węglowodanach

Kolejnym błędem, jaki często popełniają osoby pragnące zdrowo się odżywiać lub schudnąć, jest eliminacja węglowodanów. Skutki takiego postępowania można odczuć bardzo szybko – spadek energii, rozdrażnienie, kłopoty ze snem i koncentracją. Węglowodany są nam konieczne do codziennego funkcjonowania, ponieważ dostarczają energii niezbędnej do przeprowadzania różnych procesów w organizmie. Węglowodanów nie powinny ignorować przede wszystkim osoby aktywne fizycznie oraz uprawiające sport. Dlatego w diecie należy uwzględnić przede wszystkim cukry złożone, czyli niskoprzetworzone. Znajdziesz je w produktach zbożowych, ziarnach, warzywa, ciemny ryz oraz orzechy.

Produkty przetworzone

shutterstock_177144761

Zdarza Ci się kupić w markecie gotowy posiłek i zalać go jedynie gorącą wodą lub wrzucić do piekarnika? Tego typu potrawy, aby trafić na twój stół, muszą być wcześniej odpowiednio przetworzone. To właśnie skomplikowana obróbka pozwala Ci zaoszczędzić kilku minut na gotowaniu, jednak oznacza to również pozbawienie posiłku wszelkich wartości odżywczych. Gotowe sosny do makaronów, syropy owocowe, parówki, pasztety czy płatki śniadaniowe to właśnie produkty wysoko przetworzone. Są one zazwyczaj wzbogacane o dodatkowe ilości cukru, barwniki, utwardzone tłuszcze roślinne i emulgatory. Dlatego w zdrowej kuchni należy stosować świeże produkty, które samodzielnie przetworzysz – sos do makaronu tylko z prawdziwych pomidorów, a musli śniadaniowe z własnej kombinacji zdrowych płatków, orzechów i miodu upieczone w piekarniku.

Posiłki w planie dnia

Na koniec warto również wiedzieć, że zdrowy jadłospis wymaga również odpowiedniego harmonogramu. Nie chodzi tu absolutnie o nie jedzenie po godzinie 19 – to kolejne twierdzenie, które możesz włożyć między bajki. Ostatni posiłek w ciągu dnia powinieneś spożyć najpóźniej na 2 godziny przed snem – bo przecież jeśli zjesz kolację o 19, a spać idziesz po północy to przez te kilka godzin z pewnością zgłodniejesz. Zdowy jadłospis powinien być rozpisany na 5 niewielkich posiłków. Czas, jaki je dzieli nie powinien przekraczać 3 godzin.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Categories: Porady

Wpisz Komentarz


Wybrane Wpisy

  • Archiwa

  • Reklama